یادگیری مبتنی بر تیم (TBL) یک استراتژی تدریس مشارکتی است که برای افزایش مشارکت فراگیران و کیفیت یادگیری طراحی شده است. TBL شکل ساختار یافته ای از یادگیری گروهی کوچک است که بر آمادگی فراگیران در خارج از کلاس و استفاده از دانش در طول کلاس تاکید دارد. اجزای کلیدی TBL عبارتند از:
*آماده سازی: فراگیران با خواندن یا مرور مطالب قبل از کلاس آماده می شوند.
* آزمون تضمین آمادگی فردی (iRAT): فراگیران به صورت انفرادی در آزمون شرکت می کنند.
* آزمون اطمینان از آمادگی تیمی (tRAT): فراگیران مجدداً به صورت تیمی در آزمون شرکت می کنند و در مورد پاسخ ها بحث و توافق می کنند.
*تمرین های کاربردی: تیم ها روی مشکلات مهم کار می کنند و دانش خود را برای تصمیم گیری به کار می گیرند.
*ارزیابی همتا: فراگیران برای اطمینان از پاسخگویی، مشارکت یکدیگر را ارزیابی می کنند. TBL را می توان در محیط های آموزشی مختلف، از جمله آموزش پزشکی، مدارس کسب و کار، و آموزش شرکت ها استفاده کرد.
نگارش: دکتر آفاق زارعی، دکترای آموزش پزشکی، عضو هیات علمی مرکز مطالعات و توسعه آموزش بیرجند