پروفسور رونالد هاردن از دانشکده پزشکی در گلاسکو انگلستان فارغ التحصیل شد. او قبل از اینکه به طور تمام وقت در حوزه آموزش پزشکی مشغول شود، به عنوان متخصص غدد فعالیت میکرد.
او استاد آموزش پزشکی دانشگاه داندی و دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود، ویراستار ژورنال Medical Teacher و دبیر کل و خزانه دار انجمن آموزش پزشکی در اروپا (AMEE) است.
پروفسور هاردن پیش از این رئیس دانشکده و مدیر مرکز آموزش پزشکی در دانشگاه داندی بود.
وی یکی از پیشگامان حوزهی آموزش پزشکی و متعهد به توسعه رویکردهای جدید در برنامه ریزی درسی، ارزشیابی و آموزش و یادگیری است. ایدههایی که وی مطرح کرده است عبارتند از: آزمون OSCE، مدل SPICES در برنامه ریزی درسی و مدل آموزش مبتنی بر پیامد.
وی بیش از 400 مقاله در مجلات معتبر منتشر کرده است. او سردبیر کتاب پرفروش «راهنمای عملی برای اساتید پزشکی» است. کتاب دیگر وی «مهارتهای اساسی برای یک استاد پزشکی، مقدمه ای بر یادگیری و آموزش» است.
او به دلیل مشارکتهای او در تعالی آموزش پزشکی جوایز متعددی را کسب کرده است از جمله بورسیه افتخاری کالج سلطنتی پزشکان و جراحان کانادا، جایزه معتبر هابارد توسط هیئت ملی پزشکان در ایالات متحده و تقدیر از سوی بنیاد کلوگ برای مشارکت وی در این زمینه را به خود جلب کرده است. او همچنین به دلیل فعالیتهای ارزشمندش در حوزه آموزش پزشکی از سوی ملکه انگلستان نیز تقدیر شده است. وی همچنین موفق به دریافت جایزه «راهنمایی، نوآوری و رهبری در دانش پژوهی (MILES)» گشته است.
از دیگر افتخارات وی کسب جایزه موسسه کارولینسکا برای تحقیقات در زمینه آموزش پزشکی (اغلب معادل جایزه نوبل برای آموزش پزشکی)، دریافت مدال طلای ASME ریچارد فارو، کسب جایزه AMEE 2010 Lifetime Achievement، کسب دکترای افتخاری آموزش پزشکی از طرف دانشگاه بین المللی پزشکی در مالزی، کسب دکترای افتخاری پزشکی از دانشگاه تامپره فنلاند و بالاخره کسب نشان Cura Personalis، بالاترین جایزه دانشگاه جورج تاون بوده است.