علی رغم مزایای استفاده از بحث، استفاده از این روش با محدودیتهایی نیز همراه است. از جمله: مشارکت کم دانشجویان، انحصاری شدن بحث، تصور دانشجویان از این که ممکن است مطالب کمی از بحث بیاموزند، واکنشهای احساسی منفی نسبت به بحث، نداشتن مهارت در استفاده از بحث.
دلایل عدم مشارکت دانشجویان می تواند دلزدگی، عدم آگاهی، عدم آمادگی کافی (به دلیل مثلا انجام ندادن تکالیف تعیین شده یا عدم مطالعه قبلی)، انفعال عمومی، عدم اطمینان از صحبت در جمع و ترس از افشا شدن باشد. اما مهمترین دلیل عدم مشارکت دانشجویان دانش ناکافی ناشی از آمادگی ناکافی برای انجام بحث است.
چه کنیم تا دانشجویان، تشویق به بحث درکلاس درس شوند:
- به صورت مکرر دانشجویان را تشویق به مشارکت در بحث کنید.
- در مورد مزایای مشارکت در بحث به دانشجویان توضیح دهید.
- رویکرد حمایتی از دانشجو را در پیش گیرید و به دانشجویان نشان دهید.
- به سوالات دانشجویان پاسخ دهید و بحث را با پرسش و پاسخ بیشتر پیش ببرید.
- همه دانشجویان را تشویق کنید تا در پاسخ به سوالات دوستان خود مشارکت کنند.
- دانشجویان را با یکدیگر آشنا کنید (در کلاسهایی که دانشجویان آشنایی کمی دارند یا در جلسات ابتدایی کلاس)
- سعی کنید چیدمان صندلیهای کلاس را به صورت دایرهای در بیاورید.
- میتوان از دانشجویان خواست که قبل از شروع بحث پاسخ خود را به صورت کتبی روی کاغذ بنویسند.
- به دانشجویان این امکان را بدهید که قبل از بیان آنها در بحث عمومی، ابتدا پاسخ یا استدلالهای خود را به صورت جفت یا گروه کوچک مورد بحث قرار دهند. این همان اثرات مورد قبل را دارد.
- بحث را با طرح سوالات «بدون ریسک» که دانش خاصی را شامل نمیشود شروع کنید، مانند: «نظر شما در مورد … چیست؟» یا «چه احساسی نسبت به … دارید؟»
- به دانشجویان این تکلیف را بدهید تا یک بحث را رهبری کنند.
- به دانشجویان ساکت یا دانشجویانی که مشارکت کمی در کلاس دارند، موضوعی بدهید تا در مورد آن صحبت کنند یا ارائهای داشته باشند.
Hativa N. (2000) Teaching Methods for Active Learning. In: Teaching for Effective Learning in Higher Education. Springer, Dordrecht.